تعریف اگزاست فن و انواع آن

کلمه اگزاست به معنی خارج کردن و اگزاست فن یک فن تهویه هوا به منظور خارج کردن هوای آلوده محیط به بیرون است . درکارگاهها و مکانهایی که نیاز هست هوا تهویه شود بهترین گزینه نصب اگزاست فن هست . همانطور که می دانید یکی از ساده‌ترین راه‌ها و در عین حال کارآمد ترین آنها در برقراری یک گردش هوای دائمی در محیط های بسته ، استفاده از انواع فن ها می باشد . بسته به نوع فضای مورد نظر و ابعاد آن انواع فن ها با ساختارهای متنوع طراحی و تولید شده است که همگی با هدف ایجاد گردش هوایی و یا خروج هوای راکد در فضاهای بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند . اگزاست فن یک نوع از انواع طراحی ها در ساختار فن ها می باشد .

اگزاست فن ، فنی است که برخلاف فن‌های دمنده ، هوا را می‌کشد و از محیط خارج می‌کند . اگزاست فن‌ها معمولاً در دو حالت گردش هوا و یا خروج هوا استفاده می‌شوند . با کشیده شدن هوا داخل محیط به سمت فن در واقع رطوبت ، گرما ، آلودگی و هوای کهنه به سمت فن رفته و به محیط بیرونی مورد نظر انتقال می یابد تا در فضای داخلی جا برای هوای تمیزتر و اکسیژن بیشتر فراهم گردد .

به جهت ایجاد گردش هوایی در محیط های بسته و یا رسیدن به فرآیند تهویه ی مطبوع در اکثر موارد ، طراحی تجهیزات مربوطه ، به گونه‌ای است که جریان هوای خارج را به حالتی دمنده در فضای محیط بسته پخش کرده و هوای مانده در فضا را از طریق روزنه هایی مانند دریچه هایی کوچک خارج می نمایند .

انواع فن های ساده تا صنعتی ، به نوعی با هدف خروج هوا از محیط در محل موردنظر تعبیه شده اند . در حالت کلی به انواع فنهایی که با هدف مکیدن هوا و خروج آن طراحی شده باشد ، اگزاست فن می گویند .

مهمترین نکات در انتخاب یک اگزاست فن

1. فشار استاتیکی فن

2. نوع فن

3. ظرفیت دِبی حجمی هوای مورد نیاز جهت جابجایی

4. جنس و ابعاد پره های فن

5. تک فاز یا سه فاز بودن الکتروموتور

انواع اگزاست فن :

1. اگزاست فن یوتیلیتی

2. اگزاست فن کانالی

3. اگزاست فن دبل

4. اگزاست فن رادیال

هرکدام از اینها دارای ویژگیهای خاص می باشد که به توضیح آنها خواهیم پرداخت .

اگزاست فن یوتیلیتی

نوعی فن سانتریفیوژی می باشد که از آن می توان هم برای محیط های بسته و داخلی و هم برای محیط های باز استفاده کرد . جهت این امر، معمولا برای حفاظت بیشتر موتور و محرک ، آن را با پوشش هایی محافطت می کنند . از این فن ها در سیستم های تهویه مختلف و مصارف سبک صنعتی استفاده می شود و قادر است در انواع شرایط جوی به خوبی کار کند . البته استفاده از آن به بخش صنعت محدود نیست و در منازل نیز تعبیه می شود .

اگزاست فن سانتریفیوژ

اگزاست فن سانتریفیوژ از دیگر انواع فن است که کاربردهای وسیعی دارد . این فن به خوبی می تواند هوا را به گردش در بیاورد و با قدرت و فشار بالایی هوای آلوده را از محیط خارج کند . از جمله مهم ترین کاربردهای اگزاست فن می توان به سوله های تولید ، هتل ها ، ساختمان های اداری ، کارگاه ها ، بیمارستان ها ، سالن های اجتماعات ، آشپزخانه های صنعتی و کارخانه های صنعتی اشاره کرد .

اگزاست فن کانالی

نوعی هواکش صنعتی است که برای هدایت هوا و تخلیۀ آن در داخل کانال های طویل استفاده می شود . این اگزاست فن ها معمولا در رستوران ها ، بیمارستان ها و ساختمان های بزرگ جهت استفادۀ خانگی و صنعتی بهره برده می شود و در کل ، برای تخلیه مقادیر زیاد رطوبت و گرما مناسب اند .

در مورد اگزاست فن‌های صنعتی باید گفت که قدرت مکش بالایی در حدود ۱۴۰۰ سی اف ام می بایست داشته باشند که لازمه آن این است که فن‌های پرقدرتی درون آن به کار رفته باشد .

اگزاست فن دبل

در صورتی که بر حسب نیاز، در یک فن از دو طرف به هوزینگ و پروانه هوا ورود کند ، به آن ها اگزاست دبل یا فن کولری گفته می شود . این هواکش ها قوی هستند و مناسب تهویه حجم زیاد هوا و دور پروانه پایین و فشار متوسط می باشند . از این نوع اگزاست فن ها در هواسازها نیز استفاده می شود . حداکثر دور این دستگاه ها در اندازه های متوسط کمتر از 1000 دور در دقیقه بوده و در اندازه های بزرگ آن زیر 600 دور در دقیقه می باشد .

نوعی از فن ها می باشد که هوا را می کشد و از محیط خارج می کند . هواکش های آشپزخانه ، ساده ترین نوع اگزاست فن است و در صنعت این نوع هواکش ها در سایز های بزرگتر و با قدرت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد .

اگزاست فن رادیال

دلیل نام گذاری اگزاست فن رادیال بخاطر شعاعی بودن پره های پروانه در آن است تا بتواند هوای آلوده را به راحتی جا به جا کند . قدرت این هواکش ها می تواند تا 240 هزار متر مکعب بر ساعت باشد و فشار آن ها نیز به 11.5 کیلو پاسکال برسد . در کاربردهای سنگین صنعتی که هوا با ذرات معلق و رطوبت و گرمای بالا نیاز به تخلیه و جا به جایی دارد ، از اگزاست فن های رادیال استفاده می شود .

استانداردهای لازم برای تولید انواع اگزاست فن

  1. بالانس استاتیک : توسط دستگاه بالانس و دارا بودن استاندارد ایزو 1940
  2. آمپر : مطابق با آمپر درج شده بر روی پلاک الکتروموتور استفاده شده بروی فن مورد نظر
  3. صدا : توسط دستگاه صوت سنج آزمایش شده ( استاندارد BSI 848 – 2 تثبیت شده توسط کشور آلمان )
  4. سرعت هوا : توسط دستگاه سرعت سنج که طبق استاندارد BSI 848 – part one فرمول ظرفیت تخلیه فن محاسبه می گردد .
  5. فشار استاتیک و دینامیک : توسط دستگاه فشار سنج طبق استاندارد 1997 / AMCA 210 آزمایش شده اند .
  6. ضخامت رنگ : توسط دستگاه ضخامت سنج رنگ و مطابق با استانداردهای جهانی
  7. چسبندگی و ماند طولانی چسب بدنه : توسط دستگاه Cross Cut آزمایش و تست می شوند .
  8. لرزش دستگاه : توسط دستگاه ویبره سنج مورد تایید قرار می گیرد .

مهمترین کاربرد اگزاست فن

استفاده در حمام ودستشویی

یکی از بهترین مکان‌هایی که اگزاست فن در آن نصب می‌شود ، حمام است . در این مکان‌ها ، بخار زیادی جمع می‌شود و این تجمع بخار شرایط را برای رشد کپک و قارچ مساعد می‌کند که این وضعیتی نامطلوب است . از اگزاست فن می‌توان برای بیرون راندن گرما و هوای مرطوب استفاده کرد که در فضای بیرون به شکلی بی‌ضرر آن را پراکنده می‌کند .

استفاده در آشپزخانه

اگزاست فن‌ها برای بیرون راندن بوهای ناشی از آشپزخانه نیز استفاده می‌شود ، به‌طوری‌که دیگر در فضای داخل ساختمان باقی نمی‌مانند و هرگاه ساکنین منزل غذا می‌پزند ، فن می‌تواند هوای منزل و اطراف آشپزخانه را تمیز نگه دارد .

استفاده در ماه‌های گرم سال

برای کنترل دمای محیط ، می‌توانید در ماه‌های گرم سال از اگزاست فن استفاده کنید تا هوای گرم را به بیرون از محیط رانده و در محیط منزل فشار منفی ایجاد کند . این امر جریان هوا را با به داخل کشاندن هوای محیط خارج به داخل بهتر می‌کند ؛ ازآنجایی‌که هوای بیرون می‌تواند خنک‌تر از هوای داخل باشد ، به خنک‌تر شدن هوای محیط داخل کمک می‌کند . استفاده از اگزاست فن می‌تواند جایگزین مناسبی برای تهویه مطبوع یا مکملی برای سیستم‌های تهویه مطبوع هوا باشد .

استفاده در کارگاه‌ها و گاراژها

استفاده از این فن‌ها می‌تواند در گاراژها و کارگاه‌ها برای تهویه هوای محیط مناسب باشد . ازآنجایی‌که در این فضاها بوهای بسیار نامطبوعی ایجاد می‌شود و افراد ممکن است با مواد شیمیایی بسیار خطرناک و مضری کار کنند ، از اگزاست فن‌ها می‌توان برای راحتی و ایمنی آن‌ها استفاده کرد . اگزاست فن در زمان‌هایی که افراد با موادی مانند محلول‌ها کار می‌کنند که تنفس آن‌ها خطرناک است ، اهمیت زیادی پیدا می‌کند . به‌علاوه ، بیرون کردن بخار و گاز رنگ‌ها ، روغن جلا و سایر مواد مشابه نیز اهمیت زیادی دارد .

استفاده در بیرون از محیط منزل

از این فن‌ها می‌توان در بیرون از منزل هم استفاده کرد . با استفاده از اگزاست فن می‌توان تمامی محیط‌ های بسته از انبارهای بزرگ ذخیره‌سازی مواد تا فروشگاه‌ها را تهویه کرد . علاوه بر این ، از اگزاست فن‌ها می‌توان در محیط‌ هایی مانند آزمایشگاه‌های علمی استفاده کرد تا مواد به‌طور بالقوه خطرناک را از اطراف افرادی که در آنجا کار می‌کنند ، دور سازد . به‌طور مشابه ، اگزاست فن‌ها برای مواردی مانند تهویه اتاق‌های عمل و از بین بردن گازهای بی‌هوش کننده می‌توان استفاده کرد و رستوران‌ها نیز می‌توانند با استفاده از اگزاست فن‌های سنگین هوای آشپزخانه خود را پاک نگه دارند .

هواکش صنعتی بزرگ

در محیط های کاری ویژه مانند معادن بزرگ ، کارگاه های ریخته گری ، ... بخاطر وجود گرد و غبار زیاد ، حرارت بالا و یا حضور تعداد کارگران زیاد باعث می شود که شما نیازمند استفاده از هواکش های بزرگ صنعتی برای انجام عملیات تهویه هوا باشید .
آیا هر هواکشی را می توان به منظور تهویه هوا در محیط های بزرگ نصب نمود؟
البته که نمی شود . برای به نتیجه رسیدن همیشه و همه جا شما نیازمند استفاده از هواکش های استاندارد خواهید بود . امروزه برای هواکش های صنعتی از استانداردهایی مخصوص تحت عنوان استاندارد اروپا استفاده می نمایند .

برای کمک به خرید بهترین هواکش صنعتی در حد امکان بزرگ ، توجه به نکات زیر ضروریست :
اولین نکته نوع سوخت مصرفی هواکش است ، همیشه بهترین هواکش ها را باید هواکش های با سوخت برقی بنامیم .

حتما دقت داشته باشید که هواکشی را که تهیه می نمایید حتما دارای خدمات پس از فروش باشد .

میزان سرو صدای تولیدی از سوی هواکش جنبه بسیار کلیدی در خرید هواکش مطلوب دارد .

قیمت اگزاست فن

از مهمترین موارد در انتخاب یک اگزاست فن مناسب ، قیمت آن می باشد . قیمت اگزاست فن به عواملی همچون جنس ورقه بدنه ، نوع پروانه ، الکترو موتور بکار رفته و سایر آپشن های موجود و بستگی دارد . همچنین متریال بکار رفته در ساخت و تولید این دستگاه ، می تواند تاثیر مستقیم بر قیمت اگزاست فن داشته باشد .

شرکت سازاب با استفاده از کادری مجرب ، متخصص و متعهد و همچنین استفاده از تکنولوژی روز دنیا ، استفاده از بهترین و باکیفیت متریال در زمینه ی ساخت و تولید انواع اگزاست فن ، گام های موثری را در زمینه تولید برداشته و باعث اشتغال بسیاری از جوانان شده . شما کارفرمایان عزیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت سازاب مراجعه نمایید و یا با کارشناس فروش شرکت در تماس باشید .

شماره تماس بخش فروش : 88571656- 021 و 09123837042